- Pemohon memberi maklumat untuk semak kelayakan (SMS, Chat dan Semakan Online)
- Maklumat potongan gaji akan disemak dengan Sistem Biro Angkasa.
- Mendapat maklumat potongan gaji melalui Potongan Biro Perkhidmatan Angkasa.
- Membuat analisa/ semakan pinjaman yang boleh diselesaikan awal untuk meninggikan had kelayakan pinjaman dan meninggikan tunai di tangan.
- Kami akan menghubungi pemohon
- Memberitahu had kelayakan pinjaman dan mendapat persetujuan dari pemohon untuk meneruskan proses pinjaman.
- Pemohon akan dihubungi samaada melalui panggilan telefon, emel atau sms. Pemohon yang membuat semakan kelayakan dinasihatkan menyemak emel dari masa kesemasa kerana keputusan semakan akan diberitahu dalam tempoh 1 jam hingga 24 jam selepas semakan dibuat.
- (Berbincang mengenai lain-lain potongan yang tidak disenaraikan oleh sistem Biro Angkasa samaada boleh digunakan untuk meninggikan had kelayakan)
- Sekiranya pemohon bersetuju untuk meneruskan pinjaman
- Mendapatkan alamat untuk tujuan penghantaran borang pemohonan. Borang akan dihantar sama ada mengunakan perkhidmatan pos Malaysia atau syarikat penghantaran yang lain.
- Menerima borang dari pemohon.
- Semakan pemohonan lengkap atau tidak dan semak dokumen yang berkaitan yang perlu dikepilkan bersama borang pemohonan pinjaman.
- Jika lengkap, borang pemohonan akan dihantar ke koperasi yang berkenaan untuk diproses. Jika tidak lengkap pemohon akan di hubungi kembali.